Захищено право учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на пенсійне забезпечення.

право учасника ліквідації наслідків ЧАЕС

Громадянин Б. є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 2), має більше 30-ти років трудового стажу, з них 19 років та 4 місяці пільгового стажу за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваними у встановленому порядку. Досягнувши 51-річного віку, ліквідатор аварії звернувся до Кременчуцького об’єднаного управління ПФУ Полтавської області з заявою про призначення пенсії за віком відповідно до ст. 55 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Однак, в задоволенні його заяви було відмовлено з причин відсутності у наданих документах відомостей про роботу в зоні відчуження у 1987 році, про що прийнято відповідне рішення.

В подальшому громадянин Б. звернувся до адвоката Дмитра Сироти з метою отримання юридичної консультації з питань відповідності рішення органу ПФУ чинному законодавству та можливості захисту його права в судовому порядку. Адвокату серед інших документів були надані рішення Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області про відмову в призначенні пенсії; посвідчення «Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» у 1987 році 2-ої категорії; трудова книжка; військовий квиток, де малися відповідні записи про виконання в період з 31.01.1987 року по 01.06.1987 року службових обов’язків по ліквідації наслідків аварії в 30-ти кілометровій зоні Чорнобильської АЕС; архівні довідки.

В ході надання консультації адвокат звернувся до наступних правових норм.

Згідно зі ст. 15 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.

Відповідно до ч.3 ст. 65 Закону посвідчення “Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС” та “Потерпілий від Чорнобильської катастрофи” є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Ст. 55 Закону передбачено право на зменшення пенсійного віку, встановленого ст. 26 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», зокрема, для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у 1987 році в зоні відчуження не менше 14 днів – на 8 років. Учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які відпрацювали на інших роботах з шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваними у встановленому порядку(чоловіки 12 років 6 місяців) вік виходу на пенсію зменшується додаткового на 1 рік.

Крім того, Верховний Суд України у постановах від 21.11.2006 року, 04.09.2015 року (справи № 21-1048во06, № 690/23/15-а) висловлював правовий висновок щодо застосування положень статті 55 Закону. Зокрема, вказав, що єдиним документом, що підтверджує статус громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими Законом № 796-ХІІ, у тому числі призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення “Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС” або “Потерпілий від Чорнобильської катастрофи”. Різного роду довідки про період роботи (служби) у зоні відчуження, про евакуацію, відселення, самостійне переселення, про період проживання та роботи на забруднених територіях тощо є лише підставами для визначення в установленому порядку статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або потерпілих від Чорнобильської катастрофи.

За результатом надання консультаційних послуг клієнтом було прийнято рішення про звернення до суду з адміністративним позовом про визнання протиправним рішення суб’єкта владних повноважень, його скасування та зобов’язання вчинити певні дії. Так, адвокатом було складено адміністративний позов та подано до суду. Постановою суду першої інстанції (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/67558678) адміністративний позов задоволено повністю. Апеляційну скаргу Кременчуцького об’єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області залишено без задоволення (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/68426440). У відкритті касаційного провадження було відмовлено (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/69098599).