Розгляд справ про адміністративні правопорушення на дорогах: інформація для водіїв.

Керування несправним транспортним засобом, керування транспортним засобом без державного номерного знака, перевищення швидкості руху, зупинка у невстановленому місті, проїзд на заборонений сигнал світлофора, керування транспортними засобами без відповідних документів – це далеко неповний перелік порушень правил дорожнього руху, за які встановлено адміністративну відповідальність.

Притягнення водія до адміністративної відповідальності можливе в рамках провадження у справі про адміністративне правопорушення. Таке провадження здійснюється у загальному або у спрощеному порядку. Відмінність між зазначеними порядками полягає у наступному: спрощене адміністративне провадження відбувається тоді, коли відповідно до закону не складається протокол у справі про адміністративне правопорушення. Згідно з положеннями ст. 258 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) протоколи не складаються при провадженні по справах у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, розгляд яких віднесено до компетенції саме Національної поліції України. Таких справ більшість.

Так, органи Національної поліції України уповноважені розглядати справи про:

порушення водієм правил керування транспортним засобом, правил користування ременями безпеки або мотошоломами (частини перша, друга, третя, п’ята і шоста статті 121 КУпАП);

експлуатацію водіями транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах (стаття 121-1 КУпАП);

порушення правил перевезення пасажирів при наданні послуг з перевезення пасажирів (стаття 121-2 КУпАП);

перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонний сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху (частини перша, друга, третя і п’ята статті 122 КУпАП);

порушення правил руху через залізничні переїзди (частина перша статті 123 КУпАП);

ненадання транспортних засобів поліцейським та медичним працівникам, а також ненадання військових транспортних засобів посадовим особам Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (стаття 124-1 КУпАП);

керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред’явила їх для перевірки, або стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами (частини перша, друга і четверта статті 126 КУпАП);

випуск на лінію транспортних засобів, технічний стан яких не відповідає встановленим вимогам або без необхідних документів, передбачених законодавством (стаття 128 КУпАП);

допуск до керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або осіб, які не мають права керування транспортним засобом (стаття 129 КУпАП);

порушення правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів та правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами (стаття 132-1 КУпАП) та інші.

Отже, в ході провадження по даним справам протокол про адміністративне правопорушення не складається.

Провадження у справі про адміністративний проступок включає такі етапи: порушення справи, встановлення фактичних обставин, розгляд справи та прийняття постанови.

Таким чином, провадження починається з порушення справи. Складення відповідної постанови про це законом не передбачено. Тому важливо, щоб працівник поліції повідомив водієві, що відносно нього порушено справу про адміністративне правопорушення. Обов’язково слід вимагати від поліцейського повідомити про підстави порушення справи та зупинки транспортного засобу. Підставою для порушення справи є вчинення особою діяння, яке містить ознаки адміністративного правопорушення. Підстави зупинки транспортного засобу передбачені ст. 35 ЗУ «Про національну поліцію». Також необхідно вимагати надати відповідні докази на обґрунтування озвучених підстав. Фіксація спілкування з поліцейським відеотехнічними засобами обов’язкова.

З моменту порушення справи водій набуває статусу особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, і відповідно має певні права: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення чи відмовитися від давання пояснень, користуватися послугами адвоката, подавати докази, заявляти клопотання.

В ході встановлення фактичних обставин справи поліцейський як правило запитує водія про обставини вчинення правопорушення. В такому випадку слід пам’ятати про право відмитися від давання пояснень, або право давати пояснення в присутності адвоката. Якщо є свідки події слід отримати від них контактні дані та заявити клопотання про відібрання пояснень від цих осіб.

Найважливішим етапом провадження є розгляд справи. Та на жаль розгляд зводиться до формалізму. Працівники поліції майже ніколи не повідомляють про закінчення етапу з’ясування обставин справи та перехід до розгляду справи. Справи в більшості випадків розглядаються тихцем. Аж раптом сюрприз – водію надають таку собі «касову» стрічку, що називається постанова про накладення адміністративного стягнення.

За законом розгляд справи розпочинається з представлення поліцейського, який розглядає цю справу. Поліцейський оголошує, яка справа підлягає розгляду, хто притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їх права і обов’язки. Після цього заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази і вирішуються клопотання. Під час розгляду справи потерпілого може бути опитано як свідка (п. 9 Розділу ІІІ Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі).

Повідомлю новину, що результатом розгляду справи може бути не тільки постанова про накладення адміністративного стягнення, а й постанова про закриття справи. Відповідно до ч.2 ст. 284 КУпАП постанова про закриття справи виноситься при оголошенні усного зауваження, передачі матеріалів на розгляд громадської організації чи трудового колективу або передачі їх прокурору, органу досудового розслідування, а також при наявності обставин, передбачених ст.247 КУпАП (Обставини, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення).

Пам’ятайте про свої права, користуйтесь ними та своєчасно звертайтесь за правовою допомогою.